|
СВИДЕТЕЛЬСТВА ИСТИННОСТИ
О КРЕСТНОМ ЗНАМЕНИ
Ведомо же
буди и о сем. яко подобает
всякому християнину ведати
известно , како лице свое
крестити крестообразно , и истово.
и какова есть сила
крестнаго знамения. и коль
велико божественое таиньство в
сложении перст. и чесо ради нарицаемся
християне. да не посмеются ни да
поругаются нам невернии , ниже да
препрят нас и
посрамят еритики своими
нечистыми глаголы , зри опасно
всякии пороженныи банею паки
бытия.
В
оистину не презре нас господь
своим милосердием , но и паче и помилова и
призре на нас своею
милостию с высоты святыя
своея , и подаде нам имя
ново , еже зватися
християны. слово бо его истинно есть и
праведно всегда , и николиже изменяется
якоже
рече. небо и земля мимо идет,
словеса же моя не мимо
идут. такоже и инде пророком
исаием глаголя , работающым мне
прозовется имя ново. се бо есмы
прозвани именем
новым мы християне , якоже
рекл темже исаием к новым
работником своим , и приидут и
узрят славу мою , и оставлю
на них знамение. и якоже
рекл господь , тако и
сотвори. остави знамение
честныи крест. о немже
предвидяше духом святым
другии пророк , яко бы дивяся
божией премудрости глаголя.
дал еси боящымся тебе
знамение , еже убежати от
лица лука. о томже вси
святии наследницы апостольстии,
свидетельствуют сице. яко боящымся
его верным и правым
християном дадеся крест.
имже знаменающе лица своя,
убегают от лица лука,
сиречь от всякаго навета и
козней бесовских и иже уязвляют
безпрестани сердца верных,
лукавыя духи завидяще
празднующым чисто и богоугодно
живущым.
О том же глаголют
святии отцы. егда приходит злыи
помысл , или приводит тя ко
греху , перекрести лице
свое , и призови распеншагося на
кресте глаголющи , господи
исусе христе сыне божии
помилуй мя. и тако удалится
от тебе помысл лукавыи. и
укрепишися в теплоте любве
христовы. и будеши правым
християнином единая соборныя
апостольския церкве. тем бо
вернии ведоми и явствени быша , не
токмо сами
между себе , но и пред
неверными мучители. когда
неких от них многих
мучеников христовых мучиша
злочестивии царие , возбраняюще им
веровати во христа. и егда не
могоша их от христа различными
муками отлучити , повелеша им
языки резати. и потом
вопрошаху , еще ли веруют и
проповедают христа. они же пред
ними языком глаголати уже
исповедания веры не возмогоша , но
полагаху знамение честнаго
креста рукою на лица своя.
и тако по словеси апостольскому
прославляли бога в душях и в
телесех своих. потом же и
кончину мученическую прияша.
Се же и от
тех малых свидетелей явно
ести яко и
апостоли христовы , и мученицы,
полагали знамение честнаго
креста на лица своя рукою
своею. в том бо глаголют
святии отцы великая тайна
святыя неразделимыя троицы
отца и сына и святаго духа
прославляется. и яже во святом
крещении треми в воду
погруженьми , тридневное христово
погребение и воскресение быти
показуется. якоже апостол
глаголет. елицы во христа
крестихомся , в смерть его
крестихомся , и спогребохомся с ним
крещением в смерть. приложи же и
се. да якоже христос
воста от мертвых славою
отчею , тако и мы во
обновление жизни ходити
начнем. тому же подобно и
знамением честнаго креста , все
доброе веры таиньство учит
нас познавати тайну. ибо три
перста сложити
вместо , великии и
малыи , и
третии что
подле малаго , исповедуется
тайна божественых трех
ипостасей , отца и сына и
святаго духа , единаго бога
в трех
лицех.
Два же перста вышнии и
среднии
великии вместо сложити и
протянути , показуется тайна
самого господа нашего исуса
христа , иже есть
совершен бог , и совершен человек.
Той же среднии великии перст
мало преклонити , исповедуется
тайна , еже есть сын божии
преклонь небеса , и сниде на землю , и
бысть
человек нашего ради
спасения. Темже два перста
сложив , первое кладет их на
главу , или на чело.
исповедуем , иже есть едина
истинная и вечная наша
глава христос , даде главу
выше всех церквей , яже есть
тело его. Таже полагаем их
на живот , исповедуется снитие
его на землю и еже в
пречистей утробе богоматере
безсеменное зачатие его , и
девятомесячное обитание явствене
возвещаем. той бо един
пройде утробу ея , яко
солнце стекло , не вредив
ключа девыя рожеством
своим. Таже полагаем их на
правое плече , исповедуем
яко седит одесную бога
отца , дондеже положатся
врази его подножие ног его.
Таже на шуее плече полагаем
образующе , яко приидет
второе на суд , и воздаст сущым
ошую муку вечную , и
сущым
одесную живот вечныи. И
тако мы перекрестив лице
свое знамением честнаго
креста покланяемся богу
молящеся , да бы нас шуяго
стояния избавил , и благословение
свое дал нам.
Блаженныи же феодорит
глаголет , како подобает
рукою креститися , сице
благословити рукою и креститися.
три персты равно имети
вкупе , великии иже
глаголется палец. да два последних
исповедуется тайна по образу
троическому. бог отец , бог сын , бог дух
святыи. не три
бози , но един бог в троице.
имены разделяется , и божество
едино. отец не рожден. а дух
святыи ни рожден ни создан , но
исходен. трие во едином
божестве. едина сила , едина
честь , едино поклонение от всея
твари , от ангел и от человек.
тако тем трем перстом указ.
А два перста вышнии , да
среднии великии вместо
сложити и простерти. великии же
перст имети мало наклонно. то
образует два естества христова,
божество и человечество. бог по
божеству , а человек по
вочеловечению , во обоем совершен.
Вышнии же перст образует божество,
а нижнии человечество. понеже сшед от
вышних , спасе нижния.
Согбение же персту толкуется,
преклонь бо небеса сниде на
землю нашего ради спасения. Да
тако достоит креститися и
благословляти. тако святими
отцы указано и узаконено.
такова убо сила есть
знамения честнаго креста,
имже вернии знаменаемся,
егда молимся , исповедающе
таиньствене спасово смотрение,
еже от бога
и отца прежде всея твари
рождение , и еже с выше на
землю его снитие , и распятие , и
второе его пришествие еже
есть запечатление всему еже о нас
человеколюбному смотрению.
То бо прообразуя ияков
патриарх , сие же божественое
страшное знамение , премени руце свои
положи на крест , егда
благословляаше внучата своя,
ефрема и манасию , сыны
иосифовы. Тако же и моисей
егда повеле сыном
израилевым еще во египте
кровию агньца знаменати на
четыре страны двери домов
их , сиречь верхния и
нижния пороги. и яже обоих
дву стран колоды , да не внидет к ним
погубляяи первородныя египетския.
и то явствено прообразовал крест.
Тоже знамение предобрази
тойже моисей , егда жезлом
своим прямо прорази чермное
море. и разделися вода сюду
и сюду. и бысть путь сух посреде
моря. израильтяне же пеши
немокреною ногою преидоша на
он пол. по
прехождении же их моисей темже
жезлом образно впреки
поразив чермное море. и слияся
вода воедино совокупление , и
потопи фараона мучителя.
Такоже когда бысть сеча со
амаликом людем израильтеским в
рафидине. моисей же шед на гору,
распростер руце крестообразно. и
по которое время держал
руце распростерши на крест , и в то
время гнали израильтяне
амаликово войско. а егда же
отпустил руце , нача
премогати и бити израильтян
амаликово войско. того ради
аарон и иор поддержаста ему
руце , един со единыя
страны , а другии со другия , и
тогда израильтяне побиша всех
амаликова войска. и то явно
тоже было знамение и
подобие честнаго креста.
Темже образом видение и
иезекииля пророка иже виде
мужа облечена в ризы
священнически. емуже рекл господь
иди среди иеросалима , и дай
знамения на лица мужеска,
иже болезнуют , и воздыхают о
беззакониих бывающих посреди их. и
поби их всех на нихже знамение
несть.
Что же противниче,
еда , невозможно
ли богу кроме знамения , или
знаков онех , иже мазания
кровию дверей на крест во
египте , такоже и держания рук
моисеовех на крест , или
якоже и во иеросалиме дадеся
людем на лица их знамение
милосердия его и избавити их от
погибели; ей возможно. но
того ради повеле творити
таковая знамения креста , да тем
покажет над ними крепость
милосердия своего. И о сем
разумейте , яко то знамение бысть
прообразование нынешнему кресту.
аще хощете
уведати со онеми святыми
наследники апостольскими и ученики
христовыми. ихже и сам апостол
слушати , и с ними смотрения
таин божиих отвека
сокровенных разумети повелевает.
О том же блаженныи и
феодорит толкует се ясне.
Блаженныи же иезекииль пророк
такоже показа в видении,
иже виде мужа или
ангела
посланнаго от бога , да бы
обшел все место. и положил на
челе знамения уязвеным от
беззаконных людей. той бо есть
сень и подобие нашему знамению.
истинное бо знамение мы от бога и
от любве его прияхом крест.
Афанасии же великии разуме
оно слово пророческое , еже
рече , дал еси боящымся тебе
знамение , еже убежати от
лица лука. верным поведа
людем християном дано есть
носити и имети всегда крест на
лицах. то бо есть глаголет
святыи кирил знамение,
егоже бегает противник душ
наших диявол. Тем бо
глаголет василии великии,
христовы мученицы яко
хоруговию вооружившеся , и
оградившеся крестом победиша
диявола , и мучителей разрушиша , и
еллинское
многобожие упраздниша. С ними же
златоуст иоанн , и инии
мнози , испроста вси наследницы
апостольстии , иже от апостолов
по ряду друг другу пишут и
воспоминают нам , да быхом коегождо дне , и
коегождо часа , во всех делех
наших начиная , и ложася , и
вставая знаменати нам лице
свое честнаго креста
знамением не стыдяся. а не внимати
неверным и прельщеным человеком.
то бо есть знамение на обличение
их самовластьства. О том бо
глаголет василии великии.
знамение сие яко венец
царя нашего христа на главе
своей носим.
Еще же бысть чюдо
страшно и преславно и удивлению
достойно. егда был мелетий
патриарх антиохийскии. и при том
собор бысть арияном с верными в
лета его. и много
глаголющым окаянным арияном , о
развращении православныя веры,
паче же о самом божественем
таиньстве. и тогда востав
богословесныи мужь мелетий
патриарх , правила по закону
управления имея , и людем
просящым у него скораго
учения. онже по божественей ему
благодати , хотя еретики
устрашити и посрамити , и вся люди
удивити , показа им три персты , и
не бысть знамения. потомже два
совокупль , и един пригнув, и
благослови люди. и изыде от
него огнь яко молния. и
достохвалныи он испусти глас. трие
убо ипостаси разумеваем , о
единомже существе беседуем , и
тако посрами еретики. и вси
людие страха и трепета
исполнени быша , и святаго
мужа похвалиша. и возрадовашася о
божественей благодати , и о
посрамлении еретик. Такова
убо есть сила сложение перст , и
крестнаго знамения.
Псалтырь. "О
крестном знамении , како
лице свое крестити
крестообразно и истово"
|